Svaret af Thyra Magnusdatter on Jul 17, 2016 21:19:47 GMT
Caelie af Fenrig
Markedspladsen var godt fyldt og Thyra følte sig en smule klaustrofobisk. Corus var langt den største by hun havde opholdt sig i de sidste halvandet år og alle de mange mennesker, der var omkring hende blandet med larmen fra handlende, børn og duer var overvældende.
Thyra var alene i dag. Enøre og Oda var tilbage i stalden på Den spættede Tæve, den kro hun havde fået logi på. Thyra efterlod aldrig sine ting uden, at den garvede border collie holdte øje med dem - hvis nogen stak af med hendes instrumenter ville hun være i virkelige problemer. Hendes levebrød afhang af de instrumenter og det var også grunden til, at hun var ude i menneskemængden.
Thyra havde fået henvisning til en Tobias Instrumentmager, der efter sigende skulle være en af de bedste instrumentmagere i byen. Hun tjekkede den lille lap papir med retningsanvisning og drejede ned af en gade. Hendes lysebrune øjne ledte efter butiksfronten med de krydsede mandoliner og lyste op i et lettet smil da hun endelig fandt sit bestemmelsessted.
Butikken var ryddelig og Thyra så sig nysgerrigt omkring "Hallo?" kaldte hun og gik længere ind blandt de fyldte borde og vægge. Smukke mandoliner, violiner, håndtrommer og fløjter hang eller lå alle stedet og indvendigt boblede Thyra af en næsten ubærlig trang til, at få dem alle mellem hænderne. Men det var ikke derfor hun var der, huskede hun sig selv på. "Er her nogen?" kaldte hun igen og denne gang kom en mand frem bag et forhæng i en af siderne i rummet. Manden var mager med et skarpsindigt udtryk i sine grå øjne. Han måtte være omkring de 40, bedømte hun efter rynkerne i hans ansigt og den lette gråsprængte farve ved tindingerne. Hun så ham måle sig med blikket og skyndte sig, at smile til ham. "Goddag. Er du Tobias Instrumentmager? Jeg hedder Thyra Magnusdatter og jeg fik, at vide, at du er en bedste i Corus til, at reparere instrumenter."
Rosen så ud til, at bekomme ham og han nikkede. "Tobias er mit navn. Hvad kan jeg gøre for dig?"
Thyra hægtede instrumentkassen på sin ryg af og lagde den på et bord. Hun åbnede den og fremviste en slidt, men nydelig violin. "Jeg tror den har fået fugt..." Hun løftede forsigtigt violinen op og drejede den. På bagsiden strakte sig en lang, gabende revne sig.