Svaret af Jonathan af Condia on Feb 3, 2017 21:15:55 GMT
D. 2. februar 528. M.T.
Balsalen var altid et imponerende rum, alene med sin størrelse, men denne aften, var den overvældende. Store søjler i marmor holdt loftet oppe, højt over alles hoveder. Scener fra gamle eventyr, malet af en for længst glemt maler, ville møde den der lagde nakken tilbage og kiggede derop. I aftenens belysning var de dog ikke helt synlige. Uden dagslys var de delvist henlagt i skygger.
Under eventyrfigurerne var salens blanke gulv så småt ved at blive fyldt med mennesker. De myldrede adstadigt ud og ind imellem hinanden, som farvestrålende myrer i en pompøs myretue. Halse og hænder glimtede af ædelstene, der blev snakket og leet, mens orkesteret i sin skjulte niche, hævet over salen, spillede sagte melodier, mens salen fyldtes af gæster.
Dybgrønne fløjlsgardiner dækkede de massive mosaikvinduer halvt og på væggene hang smukke gobeliner, der fortalte flere historier om svundne tider. Det bløde skær fra magiske lamper på væggene blandede sig med det flakkende skær fra mange hundrede vokslys, hvert enkelt dansende og flakkende sammen med gæsterne.
I den ene ende af salen var en enorm to-delt egetræsdør, i sig selv et kunstværk, med sine smukke udskæringer. Modsat dørene, i den anden ende af den store sal var endnu en forhøjning. Her stod to smukke troner, den ene lidt større end den anden. Her sad kongen, Jonathan d. 5. og ved hans side, Dronning Illunie med deres elegante, ekstravagante masker, derud over at passe til hinanden, også nøje passede til deres tøj. En for en blev gæsterne meldt når de kom ind i salen gennem de store døre, for derefter at passere ned gennem salen og hilse på regentparret.
Det tog sin tid før alle var ankommet, men det var en del af traditionerne og blev håndhævet som netop en del deraf. Det var en chance for Tortalls adel til at vise ansigt og loyalitet overfor den nye konge.
En af lakajerne ved tronen gik efter et nik fra Jonathan frem foran forhøjningen og bankede tre gange hårdt i gulvet med den stav han havde i hånden. Det rungede hult gennem dem store sal og langsomt forstummede al snak og alle øjne vendtes mod tronerne. Jonathan rejste sig elegant og så smilende ud over salen. Så talte han med klar og tydelig stemme, der kunne høres overalt i salen.
”Det varmer mit hjerte at se så mange venner samlet her i aften. Til hver og en af jer skal lyde min dybfølte tak og et ønske om, at vi må få en uforglemmelig aften.” han slog ud med armene og favnede hele salen ”Men nu må det være på tide at vi får os rørt ovenpå middagen, i stedet for at stå stille i hjørnerne.” han vendte sig mod dronningen og bød hende sin hånd med et lille buk ”Vil du gøre mig den ære at åbne dansen med mig, min egen.” spurgte han med et varmt smil, stadig højt nok til at blive hørt i det meste af salen. Sammen skred de majestætisk ned fra forhøjningen til de første toner af en velkendt melodi. Nogle minutter var de to de eneste dansende, men langsomt fyldtes gulvet af andre par omkring dem.